دانشجوی دکتری پرستاری، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران sadeghy.nasim@gmail.com
چکیده: (145 مشاهده)
مقدمه: همه گیری کووید- 19 بزرگ ترین چالشی است که سیستم های آموزشی در جهان تاکنون با آن روبرو بوده اند. دانشگاه های علوم پزشکی دانشجویان را از بالین و دانشگاه خارج و به سمت آموزش مجازی هدایت کردند. این انتقال ناگهانی به ویژه در رشته های عملی همچون پرستاری با چالش های زیادی همراه شد. روش کار: مطالعه حاضر از نوع مروری- سیستماتیک بوده و از مطالعات فارسی و انگلیسی مستخرج از بانک های اطلاعاتی داخلی ( SID, IranDoc ) و خارجی (PubMed, Science Direct, Scopus, Google Scholar) با استفاده از کلید واژه های آموزش مجازی، یادگیری مجازی، آموزش الکترونیک، آموزش مبتنی بر وب، آموزش آنلاین، شبیه سازی واقعی مجازی، کرونا ویروس، کووید- 19 ، پرستاری و سایر کلید واژه های مرتبط به همراه معادل انگلیسی آن در بازه زمانی 2013 -2020 استفاده شد. معیار ورود شامل مطالعاتی کیفی، کمی و ترکیبی بود، که در به کار گیری انواع آموزش مجازی با موانع و چالش هایی مواجه شده و در ارزیابی کیفیت گیفورد نمره قابل قبولی کسب کرده بودند. انواع مطالعات مروری حذف شدند. یافته ها: از مجموع 404 مقاله مرتبط، 44 مقاله واجد شرایط ( 42 مقاله انگلیسی و 2مقاله فارسی) مرور شدند. نتایج نشان می دهد چالش های آموزش مجازی پرستاری در 3 طبقه بدست آمد: زیر ساخت های لازم در 4 سطح سازمانی(تجهیزات- فناوری، شبکه و اینترنت، کاربر)، فرایند یادگیری-ارزیابی مجازی؛ اخلاق و حفاظت امنیت. نتیجه گیری: ما نیازمند آمادگی در ابعاد مختلف انسانی و تجهیزات هستیم که این خود نیازمند برنامه ریزی دقیق است. اکنون زمان مناسبی است که مدیران دانشگاه وضعیت تهدید آمیز کنونی را به فرصت تبدیل کرده و با غلبه بر چالش ها گام بلندی در راه توسعه سیستم های آموزش بردارند.
Fallahi-Khoshkenab M, arsalani N, sadeghi mahali N, rad M, Nematifard T, Khaki S. The Challenges of Virtual Education In Nursing Before and After
COVID-19; A Systematic Review. 3. 2020; 1 (3) :81-99 URL: http://ijsr.ir/article-1-99-fa.html
فلاحی-خشکناب مسعود، ارسلانی نرگس، صادقی محلی نسیم، راد مجتبی، نعمتی فرد تابان، خاکی سوره. چالش های آموزش مجازی در پرستاری قبل و بعد از کرونا؛ یک مرور سیستماتیک. 1. 1399; 1 (3) :81-99