استادیار، مرکز تحقیقات مدیریت سلامت، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)، تهران ایران Zohrehvafadar@gmail.com
چکیده: (4293 مشاهده)
مقدمه: ارائه دوره دکتری پرستاری بالینی، یکی از چالش های مهم نظام آموزش پرستاری در ایران است، معرفی الگوهای موفق در دوره ی دکترای پرستاری بالینی، می تواند بستر طراحی و توسعه برنامه های آموزش پرستاری مبتنی بر نیاز جامعه را فراهم آورد. مطالعه مروری حاضر با هدف معرفی برنامه های آموزشی موفق در دوره دکتری پرستاری بالینی با گرایش سلامت خانواده انجام شد. روش کار: مطالعه مروری و از نوع توصیفی- تطبیقی در سال 1399 انجام شد. پس از جستجوی اینترنتی در دانشگاه های معتبر جهان، با کلید واژه های اصلی "دکتری پرستاری بالینی" و "سامت خانواده"، دو دانشگاه پنسیلوانیا و مریلند در آمریکا به دلیل برتری جهانی و تشابه نسبی رشته انتخاب گردیده، سپس توصیف تحلیلی و تطبیقی دو برنامه آموزشی با استفاده از الگوی Beredy در چهار مرحله توصیف، تفسیر، هم جواری و تطبیق انجام شد. یافته ها: درهر دو دانشگاه، برنامه آموزشی دکترای پرستاری بالینی دارای ساختار برنامه ریزی راهبردی بوده و بخش های چشم انداز، رسالت، ماموریت، اهداف و برنامه های عملیاتی را شامل می شود. برنامه ی درسی مبتنی بر دانش پایه پرستاری و علوم پایه فیزیولوژی، فارماکولوژی، عملکرد مبتنی بر شواهد، حل چالشهای بهداشتی و ارتقاء کیفیت سامت خانواده و جامعه، توجه به تفاوتهای فرهنگی، تاثیر سیاست و اقتصاد بر توسعه حرف های پرستار، تدوین برنامه و مداخلات پیشرفته
سلامتی خانواده ها (به ویژه کودکان و سالمندان)، شناسایی خانواده های پرخطر و در معرض آسیب های اجتماعی بوده و هر دو دانشگاه بر توانمند سازی دانش آموختگان به عنوان رهبران آینده در حوز ههای مختلف بالینی، آموزشی، پژوهشی و مدیریتی تاکید دارند. نتیجه گیری: دکترای پرستاری بالینی خانواده محور در دو دانشگاه مریلند و پنسیلوانیا با برنامه درسی مستحکم، جامع و مبتنی بر حل چالشهای سامتی خانواده ها به خصوص خانواده های در معرض آسیب بسیار کارآمد بوده و ضمن ارتقاء سطح سلامتی جوامع به توسعه نقش های حرف های پرستاران و تخصصی سازی در پرستاری کمک شایانی می کند. الگو گیری از برنامه های مذکور همگام با بستر سازی مناسب، می تواند گام موثری به سوی اجرایی شدن دکترای پرستاری بالینی در ایران باشد.
Zare H, Vafadar Z. Doctor of Nursing Practice based on Family Health: A review of the best
Educational Models in Nursing. 3 2023; 1 (2) :51-59 URL: http://ijsr.ir/article-1-83-fa.html
زارع حلیمه، وفادار زهره. دکتری پرستاری بالینی با گرایش سلامت خانواده: مروری بر الگوهای برتر آموزشی در پرستاری. 1. 1402; 1 (2) :51-59