[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 1، شماره 2 - ( تابستان 1399 ) ::
جلد 1 شماره 2 صفحات 51-59 برگشت به فهرست نسخه ها
دکتری پرستاری بالینی با گرایش سلامت خانواده: مروری بر الگوهای برتر آموزشی در پرستاری
حلیمه زارع ، زهره وفادار
استادیار، مرکز تحقیقات مدیریت سلامت، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)، تهران ایران Zohrehvafadar@gmail.com
چکیده:   (62 مشاهده)
مقدمه: ارائه دوره دکتری پرستاری بالینی، یکی از چالش های مهم نظام آموزش پرستاری در ایران است، معرفی الگوهای موفق در دوره ی دکترای پرستاری بالینی، می تواند بستر طراحی و توسعه برنامه های آموزش پرستاری مبتنی بر نیاز جامعه را فراهم آورد. مطالعه مروری حاضر با هدف معرفی برنامه های آموزشی موفق در دوره دکتری پرستاری بالینی با گرایش سلامت خانواده انجام شد.
روش کار: مطالعه مروری و از نوع توصیفی- تطبیقی در سال 1399 انجام شد. پس از جستجوی اینترنتی در دانشگاه های معتبر جهان، با کلید واژه های اصلی "دکتری پرستاری بالینی" و "سامت خانواده"، دو دانشگاه پنسیلوانیا و مریلند در آمریکا به دلیل برتری جهانی و تشابه نسبی رشته انتخاب گردیده، سپس توصیف تحلیلی و تطبیقی دو برنامه آموزشی با استفاده از الگوی Beredy در چهار مرحله توصیف، تفسیر، هم جواری و تطبیق انجام شد.
یافته ها: درهر دو دانشگاه، برنامه آموزشی دکترای پرستاری بالینی دارای ساختار برنامه ریزی راهبردی بوده و بخش های چشم انداز، رسالت، ماموریت، اهداف و برنامه های عملیاتی را شامل می شود. برنامه ی درسی مبتنی بر دانش پایه پرستاری و علوم پایه فیزیولوژی، فارماکولوژی، عملکرد مبتنی بر شواهد، حل چالشهای بهداشتی و ارتقاء کیفیت سامت خانواده و جامعه، توجه به تفاوتهای فرهنگی، تاثیر سیاست و اقتصاد بر توسعه حرف های پرستار، تدوین برنامه و مداخلات پیشرفته
سلامتی خانواده ها (به ویژه کودکان و سالمندان)، شناسایی خانواده های پرخطر و در معرض آسیب های اجتماعی بوده و هر دو دانشگاه بر توانمند سازی دانش آموختگان به عنوان رهبران آینده در حوز ههای مختلف بالینی، آموزشی، پژوهشی و مدیریتی تاکید دارند.
نتیجه گیری: دکترای پرستاری بالینی خانواده محور در دو دانشگاه مریلند و پنسیلوانیا با برنامه درسی مستحکم، جامع و مبتنی بر حل چالشهای سامتی خانواده ها به خصوص خانواده های در معرض آسیب بسیار کارآمد بوده و ضمن ارتقاء سطح سلامتی جوامع به توسعه نقش های حرف های پرستاران و تخصصی سازی در پرستاری کمک شایانی می کند. الگو گیری از برنامه های مذکور همگام با بستر سازی مناسب، می تواند گام موثری به سوی اجرایی شدن دکترای پرستاری بالینی در ایران باشد.
واژه‌های کلیدی: مطالعه توصیفی - تطبیقی، مدل بردی، دکتری پرستاری بالینی، سامت خانواده، برنامه درسی، دانشگاه پنسیلوانیا، دانشگاه مریلند
متن کامل [PDF 265 kb]   (20 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/5/11 | پذیرش: 1399/6/3 | انتشار: 1399/6/19
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zare H, Vafadar Z. Doctor of Nursing Practice based on Family Health: A review of the best Educational Models in Nursing. 3. 2020; 1 (2) :51-59
URL: http://ijsr.ir/article-1-83-fa.html

زارع حلیمه، وفادار زهره. دکتری پرستاری بالینی با گرایش سلامت خانواده: مروری بر الگوهای برتر آموزشی در پرستاری. 1. 1399; 1 (2) :51-59

URL: http://ijsr.ir/article-1-83-fa.html



دوره 1، شماره 2 - ( تابستان 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مرور سیستماتیک در علوم پزشکی Iranian Journal of Systematic Review in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4217