استادیار مدیریت و کارآفرینی، دانشکده ی علوم انسانی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران. SadeqiArani@Kashanu.ac.ir
چکیده: (3304 مشاهده)
مقدمه: شیوع ویروس ناشناخته ی کووید- 19 و همه گیری آن در پایان سال 2019 ، بسیاری از کشورها را غافل گیر و با یک بحران جدی مواجه کرد. پس از انتشار خبر شیوع این پاندمی، اقدامات فراوانی جهت کنترل و پیشگیری از گسترش آن در سراسر جهان از جمله ایران انجام شد. بسیاری از این اقدامات بدون آنکه به آنها «بازاریابی اجتماعی » اطلاق شود در برگیرنده ی اصول، راهبردها و مؤلفه های بازاریابی اجتماعی بوده است. روش کار: مطالعه ی حاضر، مرور غیرنظام مندِ مستندات و شواهد مرتبط با راهبردهای ارائه شده و اقدامات انجام گرفته به منظور کاهش و کنترل ویروس کووید- 19 در ایران بوده که طی 7 ماه پس از شیوع این بیماری از 20 بهمن تا 20 شهریور1399 از 2 منبع اطلاعیه های ارائه شده توسط سه مرکز علمی و رسمی (سازمان بهداشت جهانی، ستاد ملی مقابله با کرونا و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی) و گزارشات و مستندات ارائه شده در نشریات ادورای و کثیرالانتشار استخراج شده
است. یافته ها: پس از جمع آوری گزارشات و مصادیق طی بازه ی مذکور، این اقدامات و مشاهدات، در سه بخش رفتارهای مطلوب، مفاهیم بازاریابی شامل «بخش بندی، هدف گذاری و موقعیت یابی » و «آمیخته ی بازاریابی اجتماعی » طبقه بندی شده است. نتیجه گیری: یافته ها نشان میدهد علیرغم تلاشهای صورت گرفته به منظور ترویج رفتارهای مطلوب جهت کنترل شیوع کووید 19 ، بسیاری از این تلاشها غیرسیستمیک و جزء نگر بوده و عدم توجه به اصول بازاریابی اجتماعی کلان، ناهماهنگی های بسیاری در اجرای سیاست های پایین دست و بالادست به وجود آورده که اثربخشی این اقدامات را به مخاطره انداخته است.
Sadeqi Arani Z. Controlling the Spread of COVID-19 Pandemic: A Review of Evidences of Social Marketing Mixed Approach. 3 2023; 1 (4) :1-12 URL: http://ijsr.ir/article-1-96-fa.html
صادقی آرانی زهرا. کنترل انتشار پاندمی COVID-19: مرورِ شواهدی از رویکرد آمیختهی بازاریابی اجتماعی. 1. 1402; 1 (4) :1-12