[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
مجوزها و مدارک نشریه::
::
سالمند شناسی

AWT IMAGE

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 2، شماره 2 - ( تابستان 1401 ) ::
جلد 2 شماره 2 صفحات 45-33 برگشت به فهرست نسخه ها
چالشهای آموزش دوره دکترای پرستاری - مطالعه مروری
حلیمه زارع شورکی ، لیلا کلهر ، حمید رضا غلامی ، اسما شجاعی ، فهیمه عابدینی ، محمد گوشی ، سعید هاشمی ، حسین محمودی*
دانشیار، مرکز تحقیقات تروما و گروه داخلی و جراحی، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله، تهران، ایران h.mahmoudi53@gmail.com
چکیده:   (3056 مشاهده)
مقدمه: یکی از مهمترین اولویت های دکترای پرستاری، تضمین کیفیت برنامه های آن است که در توسعه و بهبود برنامه های آموزشی تأثیر گذار خواهد بود. با توجه به اینکه مطالعات مختلف گزارشات متفاوتی در این زمینه ارایه کرده اند، همچنان چالشهایی در مورد فرآیند آموزش دانشجویان پرستاری در مقطع دکترا وجود دارد. لذا مطالعه حاضر با هدف بررسی چالش های آموزش در مقطع دکترا در دانشکده های پرستاری سراسر دنیا انجام گرفت.
روش کار: این مطالعه به صورت مروری در سال 2019 در پایگاه Google Scholar, SID, MagIran , PubMed , Science Direct, Scopus, با کلید واژه های
Challenge, Nursing Education, Education Process, Nursing p.h.d انجام گرفت. به منظور بررسی و کنترل کیفیت مقالات از چک لیست PRISMA استفاده شد. در نهایت با در نظر گرفتن معیارهای ورود از بین مقالات یافت شده، 27 مقاله وارد مطالعه شد.
یافته ها: نتایج در 4 دسته مورد بررسی قرار گرفت. یافته ها نشان داد هر چند که برنامه های آموزشی دکترای پرستاری طی سال های اخیر پیشرفت داشته اما از چالش های این مقطع می توان به تعداد کم اعضای هیأت علمی، ارایه دروس اجباری و تکراری، منابع و بودجه ناکافی و نارضایتی دانشجویان اشاره نمود.
نتیجه گیری: ارزیابی های اندکی بر روی برنامه های دکترای پرستاری انجام شده است. چالشها و فرصتهای ایجاد شده در طول دوره تحصیل دکترا، مدیریت برنامه در این دوران را می طلبد. لذا مدیران دانشگاه هنگام برنامه ریزی دکترا باید به محدودیت منابع، بودجه و اساتید مجرب ناظر توجه داشته، اساتید با تخصص های مختلف را استخدام و منابع آموزشی و مالی را برای حمایت از برنامه های با کیفیت تأمین نمایند.
واژه‌های کلیدی: آموزش پرستاری، فرآیند آموزش، دکترای پرستاری، چالش.
متن کامل [PDF 291 kb]   (895 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/4/31 | پذیرش: 1399/8/2 | انتشار: 1399/9/16
* نشانی نویسنده مسئول: دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله(عج)
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zareshoraki H, Kalhor L, GHolami H, shojaee A, abedini F, gooshi M, et al . Challenges of Training Nursing Ph.D: A Review Study. 3 2022; 2 (2) :33-45
URL: http://ijsr.ir/article-1-82-fa.html

زارع شورکی حلیمه، کلهر لیلا، غلامی حمید رضا، شجاعی اسما، عابدینی فهیمه، گوشی محمد، و همکاران.. چالشهای آموزش دوره دکترای پرستاری - مطالعه مروری. 1. 1401; 2 (2) :33-45

URL: http://ijsr.ir/article-1-82-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 2 - ( تابستان 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مرور سیستماتیک در علوم پزشکی Iranian Journal of Systematic Review in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 40 queries by YEKTAWEB 4645