استادیار، دکترای تخصصی پرستاری، مرکز تحقیقات مدیریت سلامت، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)، تهران، ایران rnehrir1739@yahoo.com
چکیده: (5150 مشاهده)
مقدمه: در عصر جدید نیاز به داشتن پرستارانی متعهد و با هویت حرفه ای به دلایلی هم چون پیشرفت تکنولوژی و افزایش آگاهی مردم؛ تقاضای عمومی برای دریافت مراقبت باکیفیت بیش از بیش احساس می شود. روش کار: این مقاله یک مطالعه مرور نظام مند است که در سال 1399 با جستجوی پایگاه های انگلیسی زبانScopus،Pubmed، Web of science، Proquest، EMBASE، Google Scholar از سال 1980 تا 2019 و پایگاه های فارسی ، Iran Medex، ,SID و Magiran از سال 1370 تا 1397 با استفاده از کلمات کلیدی هویت حرفه ای،حرفه ای شدن، هویت در پرستاری و معادل های انگلیسی آن انجام شد. یافته ها: از 27298 مطالعه اولیه، 17 مقاله وارد تحلیل نهایی شد نتایج مطالعات نشان داد که مهمترین عوامل در رابطه با شکل گیری هویت حرفه ای پرستاری عبارت بودند از: فعالیت های ضعیف تیمی، مشارکتی و ارتباطی، نقش اساتید و مربیان بالینی، رویکرد آموزشی، خصوصیات فردی(سن، جنس، اعتماد به نفس، رضایت شغلی و...)، ابهام در نقش و نقش فرهنگ و رسانه. نتیجه گیری: برای آموزش دانشجویان پرستاری باید از اساتید و مربیان با هویت حرفه ای مثبت به منظور ارتقاء و شکل گیری هویت در دانشجویان استفاده کرد؛ همچنین، برای شفاف سازی و برطرف نمودن ابهام نقش حرفه باید معرفی درستی از جامعه پرستاری به مردم و تاش در تغییر فرهنگ جامعه نسبت به هویت حرفه پرستاری صورت گیرد.