جایگاه فلسفه اثبات گرایی در پرستاری: یک مقاله مروری روایتی
سجاد رنجبر کوچکسرایی ، ابوالفضل رهگوی ، علی اکبری ، فهیمه قاسمی چراتی ، سمیه جوانمردنژاد ، مینا بریموندی ، مسعود فلاحی خشکناب *
گروه پرستاری، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران. fallahi@uswr.ac.ir
چکیده: (21 مشاهده)
مقدمـه : پرسـتاری به عنـوان یـک رشـته بـا مبانـی فلسـفی در تـلاش اسـت کـه بـا اسـتفاده از رویکردهـای مناسـب در حیطه هـای مختلـف خـود سـبب افزایـش دانـش در حرفـه، بهبـود وضعیـت آموزشـی و عملکـرد بالینـی و نیـز کمـک بـه انجـام پژوهش هـای مناســب در پرســتاری گــردد. یکــی از رویکردهــای فلســفی مــورد اســتفاده در پرســتاری، اثبات گرایــی اســت. فلســفه اثبات گرایــی بــا یکسـان دانسـتن واقعیـت بـر قابلیـت مشـاهده و اندازه گیـری دانـش تاکیـد دارد، لـذا ایـن پژوهـش بـا هـدف بررسـی جایـگاه فلسـفه اثبات گرایــی در پرســتاری انجــام شــد.
روش کار : مطالعـه حاضـر از نـوع مـروری روایتـی بـود. اسـتراتژی جسـتجو در ایـن تحقیـق بـا اسـتفاده از واژگان کلیـدی اثبات گرایـی، آمـوزش پرسـتاری، بالیـن پرسـتاری، پژوهـش پرسـتاری و مدیریـت پرسـتاری بـه زبـان فارسـی و همچنیـن کلیدواژه هـای Positivism بــه زبــانNursing Education, Nursing Practice, Nursing Research, Nursing Management ,Nursing Administration انگلیســی طراحی گردیــد. جســتجوها بــدون محدودیــت زمانــی، به صــورت جداگانــه و ترکیبــی بــا بهره گیــری از عملکردهــای AND، ORو NOTدر پایگاه هــای اطلاعاتــی معتبــر داخلــی و خارجــی از جملــه ,PubMed, Scopus, Embase, WOS, Google Scholar SID, Magiran, IranDocانجام گردیــد. اســناد علمــی یافت شــده بــر اســاس معیارهــای ورود وارد مطالعــه شــده و مــورد تجزیــه و تحلیـل قـرار گرفتنـد.
یافته هـا: بـر اسـاس یافته هـا، در آمـوزش 1) کمـک بـه یادگیـری در آمـوزش پرسـتاری و تاکیـد بـر آشـنایی بـا سـایر مکاتـب فلسـفی 2)چالـش در آمـوزش مشـاهده شـد. در بالیـن 1)موثـر در تصمیم گیـری و عملکـرد بالینـی 2)عـدم پاسـخگویی در مراقبـت کلنگـر و بالینـی یافـت گردیـد. در پژوهـش )1کمـک بـه توسـعه اولیـه علـم در پرسـتاری 2) لـزوم آگاهـی از هـر رویکـرد فلسـفی بـر اسـاس نیاز و اهــداف تحقیــق 3)تغییــر پاردایــم و فلســفه در پرســتاری از اثبات گرایــی به ســوی ســایر مکاتــب 4)جایگزین شــدن پســااثبات گرایی به جــای اثبات گرایــی 5)چالــش در پژوهش هــای پرســتاری به دســت آمــد. در مدیریــت، به عنــوان یــک رویکــرد غالــب نشــان داده شـد. همچنیـن، تغییـر پاردایـم و فلسـفه در پرسـتاری از اثبات گرایـی به سـوی سـایر مکاتـب نیـز بـه طـور مشـترک در آمـوزش، بالیـن و پژوهـش پرسـتاری حاصـل شـد.
نتیجه گیــری: اثبات گرایـی به عنـوان زیربنـای نظـری رایـج در پرسـتاری، نقـش محـوری در آمـوزش، بالیـن، پژوهـش و مدیریـت پرسـتاری ایفـا کـرده اسـت. ایـن فلسـفه بـا وجـود کمـک بـه ابعـاد مختلـف پرسـتاری بـا چالش هایـی نیـز مواجـه بـوده اسـت. از ایـن رو پیشـنهاد می شـود کـه پژوهش هـای آینـده ضمـن بررسـی نقـش اثبات گرایـی در ابعـاد مختلـف ایـن حرفـه، مطالعاتـی را در زمینـه گسـترش دیـدگاه و تلفیـق سـایر فلسـفه های پرسـتاری بـر اسـاس نیازهـای کنونـی انجـام دهنـد.
واژههای کلیدی: اثبات گرایی ، آموزش پرستاری ، پرستاری بالینی ، پژوهش پرستاری ، مدیریت پرستاری.
متن کامل [PDF 335 kb]
(9 دریافت)
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1404/1/18 | پذیرش: 1404/6/1 | انتشار: 1404/8/17
* نشانی نویسنده مسئول: fallahi@uswr.ac.ir
ارسال پیام به نویسنده مسئول
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما: