:: دوره 2، شماره 2 - ( تابستان 1401 ) ::
جلد 2 شماره 2 صفحات 45-33 برگشت به فهرست نسخه ها
چالشهای آموزش دوره دکترای پرستاری - مطالعه مروری
حلیمه زارع شورکی ، لیلا کلهر ، حمید رضا غلامی ، اسما شجاعی ، فهیمه عابدینی ، محمد گوشی ، سعید هاشمی ، حسین محمودی*
دانشیار، مرکز تحقیقات تروما و گروه داخلی و جراحی، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله، تهران، ایران h.mahmoudi53@gmail.com
چکیده:   (3159 مشاهده)
مقدمه: یکی از مهمترین اولویت های دکترای پرستاری، تضمین کیفیت برنامه های آن است که در توسعه و بهبود برنامه های آموزشی تأثیر گذار خواهد بود. با توجه به اینکه مطالعات مختلف گزارشات متفاوتی در این زمینه ارایه کرده اند، همچنان چالشهایی در مورد فرآیند آموزش دانشجویان پرستاری در مقطع دکترا وجود دارد. لذا مطالعه حاضر با هدف بررسی چالش های آموزش در مقطع دکترا در دانشکده های پرستاری سراسر دنیا انجام گرفت.
روش کار: این مطالعه به صورت مروری در سال 2019 در پایگاه Google Scholar, SID, MagIran , PubMed , Science Direct, Scopus, با کلید واژه های
Challenge, Nursing Education, Education Process, Nursing p.h.d انجام گرفت. به منظور بررسی و کنترل کیفیت مقالات از چک لیست PRISMA استفاده شد. در نهایت با در نظر گرفتن معیارهای ورود از بین مقالات یافت شده، 27 مقاله وارد مطالعه شد.
یافته ها: نتایج در 4 دسته مورد بررسی قرار گرفت. یافته ها نشان داد هر چند که برنامه های آموزشی دکترای پرستاری طی سال های اخیر پیشرفت داشته اما از چالش های این مقطع می توان به تعداد کم اعضای هیأت علمی، ارایه دروس اجباری و تکراری، منابع و بودجه ناکافی و نارضایتی دانشجویان اشاره نمود.
نتیجه گیری: ارزیابی های اندکی بر روی برنامه های دکترای پرستاری انجام شده است. چالشها و فرصتهای ایجاد شده در طول دوره تحصیل دکترا، مدیریت برنامه در این دوران را می طلبد. لذا مدیران دانشگاه هنگام برنامه ریزی دکترا باید به محدودیت منابع، بودجه و اساتید مجرب ناظر توجه داشته، اساتید با تخصص های مختلف را استخدام و منابع آموزشی و مالی را برای حمایت از برنامه های با کیفیت تأمین نمایند.
واژه‌های کلیدی: آموزش پرستاری، فرآیند آموزش، دکترای پرستاری، چالش.
متن کامل [PDF 291 kb]   (905 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/4/31 | پذیرش: 1399/8/2 | انتشار: 1399/9/16
* نشانی نویسنده مسئول: دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله(عج)


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 2 - ( تابستان 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها