استاد، گروه پرستاری، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران msflir@yahoo.com
چکیده: (3373 مشاهده)
مقدمه: یکی از روش های آموزش موثر به دانشجویان استفاده از شبیه سازی می باشد. با وجودی که در بیشتر مطالعات به برخی از چالش های شبیه سازی اشاره شده ولی مطالعات مختلف در نوع چالش ها و راهکارهای آن اتفاق نظر ندارند. روش کار: این مطالعه از نوع مرور نظام مند بوده که در سال 1399 انجام شد. بررسی با جستجوی کلید واژه های آموزش پرستاری، شبیه سازی بیماران، چالش ها، موانع در منابع اطلاعاتی داخلی SID, Irandoc و خارجی PubMed, Science Direct, Scopus, Google Scholar انجام شد. معیارهای ورود در این مطالعه شامل: مرتبط بودن مقالات با عنوان، فارسی یا انگلیسی بودن زبان مقالات، در دسترس بودن اصل مقاله، عاوه بر چکیده، نوع مطالعه کمّی، کیفی و یا ترکیبی در بازه زمانی۲۰۰۰ تا ۲۰۲۰ بود. یافته ها: از مجموع 411 مقاله مرتبط، 14 مقاله واجد شرایط مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج نشان دادند که چالش های شبیه سازی در آموزش پرستاری در 4 طبقه اصلی چالش های مربوط به اساتید، چالش های مربوط به دانشجویان، عدم حمایت کافی مدیران و منابع طبقه بندی شدند. نتیجه گیری: استفاده از فناوری شبیه سازی براساس بررسی متون می تواند به عنوان روشی برای آمادگی دانشجویان قبل از ورود به بالین مورد استفاده قرار گیرد. با توجه به اینکه اکثر این چالش ها می تواند قابل رفع باشد و نیاز به حمایت همه جانبه مدیران دارد لذا پیشنهاد می گردد مدیران با بررسی این موراد و حمایت خود می توانند سهم بسزایی در پیشرفت آموزش و کاهش مشکلات بالینی دانشجویان و اساتید اشته باشند. از طرف آمادگی در دانشجویان و اساتید نیز باید مد نظر قرار گیرد.
rad M, fallahi khoshknab M, arsalani N, sadeghi mohalli N, rasuli P, khaki S et al . Challenges of Simulation Training in Nursing Student Education and
Proposing Effective Approaches: A Systematic Review Study. 3 2023; 1 (4) :53-63 URL: http://ijsr.ir/article-1-108-fa.html
راد مجتبی، فلاحی خشکناب مسعود، ارسلانی نرگس، صادقی محلی نسیم، رسولی پریسا، خاکی سوره و همکاران.. چالش های آموزش به روش شبیه سازی در آموزش دانشجویان پرستاری و ارایه راهکارهای موثر: یک مطالعه مرور نظام مند. 1. 1402; 1 (4) :53-63