:: دوره 1، شماره 3 - ( پاییز 1399 ) ::
جلد 1 شماره 3 صفحات 61-70 برگشت به فهرست نسخه ها
تعیین مولفه های اثربخشی در آموزش علوم پزشکی: یک مطالعه مروری
ناصر جوادی ، شیرین نصرالله نژاد طسوج ، عاطفه ویسکرمیان ، رسول رازنهان*
کارشناسی ارشد پرستاری سلامت جامعه، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه، تربت حیدریه، ایران rr4239@gmail.com
چکیده:   (530 مشاهده)
مقدمه: آموزش از مهمترین وظایف دانشگاه هاست که توجه به مولفه های موثر بر آن سبب بهبود کیفیت آن خواهد شد. لذا جهت اطاع از شاخص های موثر در این زمینه، بررسی دیدگاه مدرسین و دانشجویان امری ضروری است.
روش کار: در این مطالعه مروری، مقالات منتشر شده بین سال های 1399 - 1389 ( 2020 - 2010 ) مورد بررسی قرار گرفت.  جستجوی الکترونیک به دو زبان فارسی و انگلیسی با استفاده از کلید واژه های فارسی و انگلیسی آموزش، اثربخشی، علوم پزشکی ( Education, effectiveness, medical sciences ( در پایگاه های  SID، Magiran، Iran Medex, PubMed, Scopus, Ovid, Science Direct, Elsevier, ProQuest انجام و تعداد 14 مقاله استخراج گردید. معیارهای ورود به مطالعه شامل چاپ به زبان فارسی یا انگلیسی، پژوهشی بودن، داشتن کیفیت متوسط و بالا براساس ابزار  JBI-MASTARI و قابلیت دسترسی به نسخه کامل مقاله بود. معیارهای خروج هم شامل مقالاتی در قالب نامه به سردبیر، گزارش مورد و عدم دسترسی به نسخه ی کامل مقاله بودند.
یافته ها: بر اساس نتایج حاصل از مطالعات بررسی شده، شش شاخص مهم در اثربخشی آموزش در علوم پزشکی به ترتیب در شش حیطه قدرت ارتباط استاد، ویژگی های فردی استاد، روش تدریس، ویژگی های فردی دانشجو، دانش پژوهی و محیط آموزش بودند.
نتیجه گیری: با توجه به اهمیت آموزش در علوم پزشکی باید شاخص های تاثیر گذار در این حوزه بیشتر مورد توجه قرار گیرد و برنامه ریزی دقیق جهت ارتقای این شاخص ها در اساتید، دانشجویان و محیط آموزشی صورت گیرد. همچنین انجام مطالعات بیشتر در زمینه اولویت بندی این شاخص ها و توجه به نظرات فارغ التحصیلان و کارکنان مراکز بهداشتی و درمانی توصیه می شود.
واژه‌های کلیدی: آموزش، دانشجویان، مروری.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/2/2 | پذیرش: 1399/10/7 | انتشار: 1399/10/7


XML   English Abstract   Print



دوره 1، شماره 3 - ( پاییز 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها