[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
مجوزها و مدارک نشریه::
::
سالمند شناسی

AWT IMAGE

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 2، شماره 2 - ( تابستان 1401 ) ::
جلد 2 شماره 2 صفحات 70-61 برگشت به فهرست نسخه ها
تعیین مولفه های اثربخشی در آموزش علوم پزشکی: یک مطالعه مروری
ناصر جوادی ، شیرین نصرالله نژاد طسوج ، عاطفه ویسکرمیان ، رسول رازنهان*
کارشناسی ارشد پرستاری سلامت جامعه، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه، تربت حیدریه، ایران rr4239@gmail.com
چکیده:   (2046 مشاهده)
مقدمه: آموزش از مهمترین وظایف دانشگاه هاست که توجه به مولفه های موثر بر آن سبب بهبود کیفیت آن خواهد شد. لذا جهت اطاع از شاخص های موثر در این زمینه، بررسی دیدگاه مدرسین و دانشجویان امری ضروری است.
روش کار: در این مطالعه مروری، مقالات منتشر شده بین سال های 1399 - 1389 ( 2020 - 2010 ) مورد بررسی قرار گرفت.  جستجوی الکترونیک به دو زبان فارسی و انگلیسی با استفاده از کلید واژه های فارسی و انگلیسی آموزش، اثربخشی، علوم پزشکی ( Education, effectiveness, medical sciences ( در پایگاه های  SID، Magiran، Iran Medex, PubMed, Scopus, Ovid, Science Direct, Elsevier, ProQuest انجام و تعداد 14 مقاله استخراج گردید. معیارهای ورود به مطالعه شامل چاپ به زبان فارسی یا انگلیسی، پژوهشی بودن، داشتن کیفیت متوسط و بالا براساس ابزار  JBI-MASTARI و قابلیت دسترسی به نسخه کامل مقاله بود. معیارهای خروج هم شامل مقالاتی در قالب نامه به سردبیر، گزارش مورد و عدم دسترسی به نسخه ی کامل مقاله بودند.
یافته ها: بر اساس نتایج حاصل از مطالعات بررسی شده، شش شاخص مهم در اثربخشی آموزش در علوم پزشکی به ترتیب در شش حیطه قدرت ارتباط استاد، ویژگی های فردی استاد، روش تدریس، ویژگی های فردی دانشجو، دانش پژوهی و محیط آموزش بودند.
نتیجه گیری: با توجه به اهمیت آموزش در علوم پزشکی باید شاخص های تاثیر گذار در این حوزه بیشتر مورد توجه قرار گیرد و برنامه ریزی دقیق جهت ارتقای این شاخص ها در اساتید، دانشجویان و محیط آموزشی صورت گیرد. همچنین انجام مطالعات بیشتر در زمینه اولویت بندی این شاخص ها و توجه به نظرات فارغ التحصیلان و کارکنان مراکز بهداشتی و درمانی توصیه می شود.
واژه‌های کلیدی: آموزش، دانشجویان، مروری.
متن کامل [PDF 263 kb]   (1041 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/2/2 | پذیرش: 1399/10/7 | انتشار: 1399/10/7
* نشانی نویسنده مسئول: دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

javadi N, Nasrollahnejhad tasooj S, Veiskaramian A, Raznahan R. Determining the Components of Effectiveness in Medical Education: A Review Article. 3 2022; 2 (2) :61-70
URL: http://ijsr.ir/article-1-100-fa.html

جوادی ناصر، نصرالله نژاد طسوج شیرین، ویسکرمیان عاطفه، رازنهان رسول. تعیین مولفه های اثربخشی در آموزش علوم پزشکی: یک مطالعه مروری. 1. 1401; 2 (2) :61-70

URL: http://ijsr.ir/article-1-100-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 2 - ( تابستان 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مرور سیستماتیک در علوم پزشکی Iranian Journal of Systematic Review in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645