AU - khandan, M AU - nouhi, E AU - sabzevary, S TI - The Necessity of Critical Thinking in Nursing Education: Review of Literature PT - JOURNAL ARTICLE TA - ijsr JN - ijsr VO - 1 VI - 1 IP - 1 4099 - http://ijsr.ir/article-1-23-fa.html 4100 - http://ijsr.ir/article-1-23-fa.pdf SO - ijsr 1 AB  - مقدمه: یکی از اهداف مهم آموزش پرستاری، تربیت پرستارانی است که خدمات شایسته‌ای را ارائه نمایند که لازمه آن مهارت تفکر انتقادی هست و به نظر می‌رسد درروش‌های رایج آموزش پرستاری به آن توجه کمتری شده است. هدف: هدف از این مطالعه بررسی وضعیت تفکر انتقادی در حوزه آموزش پرستاری ایران و ارائه مفاهیم و روش‌های ترویج آن به‌ منظور تأکید بر اهمیت و ضرورت تفکر انتقادی می باشد. روش: این مطالعه مروری با جستجوی کلید واژه‌های پرستاری، آموزش و تفکر انتقادی در مقالات منتشر شده در پایگاه های فارسی‌ زبان iranmedex ، magiran ، SID از سال 1380 تا 1393 انجام شد. معیار ورود شامل مقالات فارسی زبان، مقالات اختصاصی در حوزه پرستاری و مقالاتی که پرستاری را در کنار چندین رشته دیگر مورد بررسی قرار می دادند، بود. از مجموع 367 مقاله یافته شده، پس از لحاظ کردن معیارهای ورود و خروج 22 مقاله مرتبط با هدف مطالعه انتخاب شد. یافته ها: بررسی مطالعات نشان داد که دانشجویان پرستاری توانایی ضعیفی در درک تفکر انتقادی داشته و گرایش آن ها متزلزل می باشد. تفاوت معنی داری بین سطح تفکر انتقادی دانشجویان سال اول و آخر دیده نشد، در حالی که بین سلامت روان، تصمیم گیری بالینی و تفکر انتقادی ارتباط معنی داری وجود داشت و جهت بهبود تفکر انتقادی بر آموزش تاکید شده است. نتیجه گیری: با توجه به ضرورت تفکر انتقادی جهت قضاوت و تصمیم گیری در مواقع بحرانی، پیشنهاد می شود که مدیران و برنامه ریزان راهکارهای مؤثرتری را جهت ارتقاء مهارت های تفکر انتقادی فراگیران پرستاری ارائه دهند. CP - IRAN IN - Islamic Azad University Kerman branch, Kerman. Iran LG - eng PB - ijsr PG - 48 PT - Research YR - 2022