:: دوره 2، شماره 2 - ( تابستان 1401 ) ::
جلد 2 شماره 2 صفحات 60-46 برگشت به فهرست نسخه ها
چالش های آموزش بالینی دانشجویان کارشناسی پرستاری در ایران: یک مطالعه مروری
مریم شجاع ، نرگس ارسلانی ، پریسا رسولی ، ریحانه بابانتاج ، شیما شیراوژن ، مسعود فلاحی خشکناب*
استاد، گروه پرستاری، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران fallahi@uswr.ac.ir
چکیده:   (3577 مشاهده)
مقدمه: با توجه به نقش پرستار در ارتقا سامت جامعه و از طرفی جایگاه آموزش بالینی در شکل دهی مهارت های اساسی و توانمندی های حرفه ای دانشجویان پرستاری، بررسی چالش های موجود در محیط آموزشی بالینی ضروری می باشد، شناسایی چالش های آموزش بالینی، به رفع یا اصلاح نقاط ضعف کمک نموده و می تواند موجب بهبود دستیابی به اهداف آموزشی، تربیت افراد ماهر و ارائه خدمات مراقبتی با کیفیت بالاتر شود.
روش کار: این مطالعه مروری با جستجوی کلید واژه های چالش، دانشجویان پرستاری، آموزش بالینی در مقالات منتشر شده در پایگاه های فارسی زبان SID ،Irandoc،Magiran از سال 1380 تا 1398 انجام شد. معیار ورود شامل مقالات فارسی زبان، مقالات اختصاصی در حوزه پرستاری و مقالاتی که پرستاری را درکنار
چندین رشته دیگر مورد بررسی قرار دادند، بوده است. از مجموع 245 مقاله یافت شده پس از لحاظ کردن معیارهای ورود و خروج 23 مقاله مرتبط با هدف مقاله انتخاب شد.
یافته ها: چالش های آموزش بالینی در شش حیطه اصلی شناسایی شده است که شامل: 1) تسلط ناکافی مربیان در بخش های بالینی 2) آمادگی ناکافی دانشجو برای ورود به کارآموزی 3) عدم حمایت پرسنل از دانشجویان 4) عدم وجود برنامه مدون آموزشی جهت آموزش بالینی 5) عدم وجود الگوی مشخص جهت ارزشیابی بالینی 6) عدم همکاری و اعتماد بیماران به دانشجویان مربوطه می باشند.
نتیجه گیری: این یافته ها نشان دهنده لزوم توجه به آموزش بالینی بعنوان یک بخش بسیار مهم آموزش پرستاری حرفه ای با در نظر گرفتن چالش های آموزش بالینی در محیط آموزش بالینی در دانشجویان پرستاری، می باشد.
واژه‌های کلیدی: چالش، دانشجویان پرستاری، آموزش بالینی، آموزش پرستاری.
متن کامل [PDF 326 kb]   (2276 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1399/5/29 | پذیرش: 1399/9/19 | انتشار: 1399/9/23
* نشانی نویسنده مسئول: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 2 - ( تابستان 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها