ضرورت تفکر انتقادی در حوزه آموزش پرستاری: مروری بر متون
|
مریم خاندان* ، عصمت نوحی ، سکینه سبزواری |
دانشکده پرستاری و مامایی، واحدکرمان، دانشگاه آزاد اسلامی،کرمان، ایران. |
|
چکیده: (7420 مشاهده) |
مقدمه: یکی از اهداف مهم آموزش پرستاری، تربیت پرستارانی است که خدمات شایستهای را ارائه نمایند که لازمه آن مهارت تفکر انتقادی هست و به نظر میرسد درروشهای رایج آموزش پرستاری به آن توجه کمتری شده است.
هدف: هدف از این مطالعه بررسی وضعیت تفکر انتقادی در حوزه آموزش پرستاری ایران و ارائه مفاهیم و روشهای ترویج آن به منظور تأکید بر اهمیت و ضرورت تفکر انتقادی می باشد.
روش: این مطالعه مروری با جستجوی کلید واژههای پرستاری، آموزش و تفکر انتقادی در مقالات منتشر شده در پایگاه های فارسی زبان iranmedex ، magiran ، SID از سال 1380 تا 1393 انجام شد. معیار ورود شامل مقالات فارسی زبان، مقالات اختصاصی در حوزه پرستاری و مقالاتی که پرستاری را در کنار چندین رشته دیگر مورد بررسی قرار می دادند، بود. از مجموع 367 مقاله یافته شده، پس از لحاظ کردن معیارهای ورود و خروج 22 مقاله مرتبط با هدف مطالعه انتخاب شد.
یافته ها: بررسی مطالعات نشان داد که دانشجویان پرستاری توانایی ضعیفی در درک تفکر انتقادی داشته و گرایش آن ها متزلزل می باشد. تفاوت معنی داری بین سطح تفکر انتقادی دانشجویان سال اول و آخر دیده نشد، در حالی که بین سلامت روان، تصمیم گیری بالینی و تفکر انتقادی ارتباط معنی داری وجود داشت و جهت بهبود تفکر انتقادی بر آموزش تاکید شده است.
نتیجه گیری: با توجه به ضرورت تفکر انتقادی جهت قضاوت و تصمیم گیری در مواقع بحرانی، پیشنهاد می شود که مدیران و برنامه ریزان راهکارهای مؤثرتری را جهت ارتقاء مهارت های تفکر انتقادی فراگیران پرستاری ارائه دهند.
|
|
واژههای کلیدی: تفکر انتقادی، آموزش، پرستاری، مطالعه مروری. |
|
متن کامل [PDF 291 kb]
(2835 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/8/10 | پذیرش: 1398/10/16 | انتشار: 1398/11/30
|
* نشانی نویسنده مسئول: دانشکده پرستاری و مامایی، واحدکرمان، دانشگاه آزاد اسلامی،کرمان، ایران. |
|
|
|