[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
مجوزها و مدارک نشریه::
::
سالمند شناسی

AWT IMAGE

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 1، شماره 1 - ( زمستان 1400 ) ::
جلد 1 شماره 1 صفحات 60-48 برگشت به فهرست نسخه ها
ضرورت تفکر انتقادی در حوزه آموزش پرستاری: مروری بر متون
مریم خاندان* ، عصمت نوحی ، سکینه سبزواری
دانشکده پرستاری و مامایی، واحدکرمان، دانشگاه آزاد اسلامی،کرمان، ایران.
چکیده:   (7408 مشاهده)
 مقدمه: یکی از اهداف مهم آموزش پرستاری، تربیت پرستارانی است که خدمات شایسته‌ای را ارائه نمایند که لازمه آن مهارت تفکر انتقادی هست و به نظر می‌رسد درروش‌های رایج آموزش پرستاری به آن توجه کمتری شده است.
هدف: هدف از این مطالعه بررسی وضعیت تفکر انتقادی در حوزه آموزش پرستاری ایران و ارائه مفاهیم و روش‌های ترویج آن به‌ منظور تأکید بر اهمیت و ضرورت تفکر انتقادی می باشد.
روش: این مطالعه مروری با جستجوی کلید واژه‌های پرستاری، آموزش و تفکر انتقادی در مقالات منتشر شده در پایگاه های  فارسی‌ زبان  iranmedex ، magiran ، SID  از سال 1380 تا 1393 انجام شد. معیار ورود شامل مقالات فارسی زبان، مقالات اختصاصی در حوزه پرستاری و مقالاتی که پرستاری را در کنار چندین رشته دیگر مورد بررسی قرار می دادند، بود. از مجموع 367 مقاله یافته شده، پس از لحاظ کردن معیارهای ورود و خروج 22 مقاله مرتبط با هدف مطالعه انتخاب شد.
یافته ها: بررسی مطالعات نشان داد که دانشجویان پرستاری توانایی ضعیفی در درک تفکر انتقادی داشته و گرایش آن ها متزلزل می باشد. تفاوت معنی داری بین سطح تفکر انتقادی دانشجویان سال اول و آخر دیده نشد، در حالی که بین سلامت روان، تصمیم گیری بالینی و تفکر انتقادی ارتباط معنی داری وجود داشت و جهت بهبود تفکر انتقادی بر آموزش تاکید شده است.
نتیجه گیری: با توجه به ضرورت تفکر انتقادی جهت قضاوت و تصمیم گیری در مواقع بحرانی، پیشنهاد می شود که مدیران و برنامه ریزان راهکارهای مؤثرتری را جهت ارتقاء مهارت های تفکر انتقادی فراگیران پرستاری ارائه دهند.

 
واژه‌های کلیدی: تفکر انتقادی، آموزش، پرستاری، مطالعه مروری.
متن کامل [PDF 291 kb]   (2830 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/8/10 | پذیرش: 1398/10/16 | انتشار: 1398/11/30
* نشانی نویسنده مسئول: دانشکده پرستاری و مامایی، واحدکرمان، دانشگاه آزاد اسلامی،کرمان، ایران.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

khandan M, nouhi E, sabzevary S. The Necessity of Critical Thinking in Nursing Education: Review of Literature. 3 2022; 1 (1) :48-60
URL: http://ijsr.ir/article-1-23-fa.html

خاندان مریم، نوحی عصمت، سبزواری سکینه. ضرورت تفکر انتقادی در حوزه آموزش پرستاری: مروری بر متون. 1. 1400; 1 (1) :48-60

URL: http://ijsr.ir/article-1-23-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 1، شماره 1 - ( زمستان 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مرور سیستماتیک در علوم پزشکی Iranian Journal of Systematic Review in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 40 queries by YEKTAWEB 4645