[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
مجوزها و مدارک نشریه::
::
سالمند شناسی

AWT IMAGE

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 2، شماره 3 - ( پاییز 1401 ) ::
جلد 2 شماره 3 صفحات 97-85 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه تطبیقی برنامه آموزشی کارشناسی ارشد پرستاری کودکان ایران با دانشگاه دوک امریکا: یک مرور روایتی
تابان نعمتی فرد ، نرگس ارسلانی ، مجتبی راد ، نسیم صادقی محلی ، سوره خاکی ، مسعود فلاحی خشکناب*
استاد، گروه پرستاری، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران. fallahi@uswr.ac.ir
چکیده:   (2286 مشاهده)
مقدمـه: در کلیـه جوامـع اهـداف آموزشـی دارای شـباهت هایـی هسـتند امـا برنامـه ریـزی آموزشـی بـرای دسـتیابی بـه اهـداف بـا توجـه بـه نیازهـای جوامـع متفـاوت مـی باشـد. مقایسـه برنامـه هـای مختلـف آموزشـی در پرسـتاری مـی توانـد سـبب ارتقـای محتـوا و کیفیـت برنامـه آموزشـی و پاسـخ بـه نیـاز جامعـه جهـت تربیـت و تامیـن نیـروی متبحـر پرسـتاری شـود. لـذا ایـن مطالعـه تطبیقـی بـه منظـور شـناخت بیشـتر شـباهت هـا و تفـاوت هـای ایـن دو برنامـه درسـی انجـام گردیـد.
روش کار: در ایـن مطالعـه توصیفـی تطبیقـی در سـال ،1399داده هـای در رابطـه بـا برنامـه آمـوزش کارشناسـی ارشـد پرسـتاری کـودکان بـا اسـتفاده از کلیـد واژه هـای مطالعـه تطبیقـی، برنامـه درسـی، کارشناسـی ارشـد، پرسـتاری کـودکان، آمریـکا، ایـران و مروری بـر تاریخچـه و جزئیـات برنامـه درسـی دوره کارشناسـی ارشـد پرسـتاری کـودکان ایـران و دانشـگاه دوک جمـع آوری گردیـد. سـپس داده هـا بـا اسـتفاده از الگـوی Beredayدر چهـار مرحلـه توصیـف، تفسـیر، هـم جـواری و مقایسـه مـورد تجزیـه و تحلیـل قـرار گرفـت.
یافتـه هـا: برنامـه کارشناسـی ارشـد پرسـتاری کـودکان در ایـران و دانشـگاه دوک از نظـر فلسـفه و چشـم انـداز، نقـش دانشـجویان پـس از فـارغ التحصیلـی و راهبـرد هـای آموزشـی و روش تدریـس مشـابهت داشـت. بـا ایـن وجـود متفـاوت بـه لحـاظ نحـوه و شـرایط پذیـرش (در دوک نحـوه پذیـرش غیـر متمرکـز، پروانـه کار رسـمی و یـک سـال سـابقه کار در مراقبـت از کـودکان شـرط لازم اسـت)، ماهیـت رشـته(در دوک متمرکـز بـر آمـوزش در عرصـه و بالیـن در مقابـل در ایـران بیشـتر مبتنـی بـر آمـوزش، پژوهـش و انجـام رسـاله پژوهشـی اسـت)، رسـالت رشـته (در ایـران متمرکـز بـر مراقبـت خانـواده محـور و در دانشـگاه دوک متمرکـز بـر مسـائل فرهنگی اسـت)،
و همچنیـن دورنمـای رشـته (در ایـران، قرارگیـری آمـوزش پرسـتاری کـودکان در راسـتای اسـتاندارد جهانـی بـوده و در دانشـگاه دوک متمرکـز بـر تربیـت رهبـران تحـول گـرا در آینـده اسـت) ارزیابـی گردیـد.

نتیجـه گیـری: برنامـه آموزشـی دوره کارشناسـی ارشـد پرسـتاری کـودکان در ایـران دارای شـباهت هـای بسـیاری بـا برنامـه مشـابه آن در دانشـگاه دوک اسـت امـا جهـت بهبـود کیفیـت ایـن رشـته در ایـران، تفاوتهـای آن بـا برنامـه درسـی دوک ماننـد شـرط سـابقه کار بـرای پذیـرش داوطلبـان، انجـام مصاحبـه جهـت بررسـی خصوصیـات روانشـناختی پیـش از ورود بـه دوره و همچنیـن تمرکـز آن بـر آمـوزش مهارتهـای بالینـی و توجـه بـه مسـائل فرهنگـی در مراقبـت خانـواده محـور بایسـتی بیشـتر مـورد بررسـی و واکاوی قـرار گرفته و در بازنگـری برنامـه مـد نظـر قرارگیـرد.
 
واژه‌های کلیدی: مطالعه تطبیقی، برنامه درسی، کارشناسی ارشد، پرستاری کودکان، آمریکا، ایران
متن کامل [PDF 328 kb]   (1173 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/2/4 | پذیرش: 1400/5/27 | انتشار: 1400/6/29
* نشانی نویسنده مسئول: دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

nematifard T, arsalani N, rad M, sadeghi mahali N, Khaki S, Fallahi-Khoshknab M. Comparison of Iranian Master’s of Pediatric Nursing Curriculum with Duke University of America: A Narrative Review. 3 2022; 2 (3) :85-97
URL: http://ijsr.ir/article-1-114-fa.html

نعمتی فرد تابان، ارسلانی نرگس، راد مجتبی، صادقی محلی نسیم، خاکی سوره، فلاحی خشکناب مسعود. مقایسه تطبیقی برنامه آموزشی کارشناسی ارشد پرستاری کودکان ایران با دانشگاه دوک امریکا: یک مرور روایتی. 1. 1401; 2 (3) :85-97

URL: http://ijsr.ir/article-1-114-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 3 - ( پاییز 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مرور سیستماتیک در علوم پزشکی Iranian Journal of Systematic Review in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645